‘Things being whatever it is they happen to be, all we can know about them is derived directly from how they appear.’

Mel Bochner, ‘Serial Art, Systems, Solipsism’, in Arts Magazine, summer 1967 (republished in Minimal Art: a Critical Anthology, G. Battcock, New York/E. P. Dutton & Co, 1968)

2007

François Paire met en scène des machines ambivalentes. Il déplace des images inadaptées, faibles et pourtant lestées - l’étiquette de fruit, sorte d’anti-logo, dont on

ne connaît pas le sens (produit, producteur ou diffuseur ?), les insère dans des dispositifs publicitaires, rendus inopérants quant à leurs objectifs d’origine.

Par des procédures de démesure, telles la multiplication, la répétition, l’accumulation, la superposition, l’agrandissement, c’est une autre efficacité qui est visée. Une surenchère quasi décorative qui fait

littéralement défaillir l’image.

François Paire produces ambivalent machines. Transferring unadapted, poor and nevertheless weighty images - the fruit label, a sort of anti-logo, whose meaning remains a mystery to us (product, producer or distributor?) - and putting them into advertising devices that are rendered ineffective as to their original objectives is a critical reading of the use of the image in contemporary societies. Using procedures of excess, such as multiplication, repetition, accumulation, superposition, enlargement, he aims for a different form of effectiveness: an almost decorative overstatement that literally diminishes the image.

Frank Lamy